Nog nooit in mijn leven kwam ik zo weinig buiten en in de natuur als tijdens mijn studie landschapsontwerper. Ontwerpen deed ik vooral ’s avonds en ’s nachts achter de computer als mijn werk klaar was en mijn gezin lag te slapen.
Pixel perfect
Het digitale tekenen in Adobe Illustrator, Photoshop, AutoCad en Sketchup had ik na vier jaar studie landschapsontwerper uitstekend in de vingers. Ik genoot van de oneindige mogelijkheden van deze digitale gereedschappen. Hiermee kon ik, als de deadline niet in de weg zat, tot op de pixel perfecte plaatjes maken.
1 tekening per dag
Na mijn studie, in de zomer van 2017, ging ik met mezelf de uitdaging aan om een jaar lang iedere dag een tekening of aquarel te maken. Ik wilde in en over de natuur tekenen, snelle schetsen maken tijdens het vogels kijken, karakters in een paar penstreken vastleggen en net zo goed worden met een pen en penseel als met een computermuis en een digitale tekenpen.
1, 2, 3 jaar
In het eerste jaar tekende ik alles in mijn directe omgeving; het kopje koffie op de keukentafel; veldschetsen van vogels; de zee en de duinen op Schiermonnikoog; portretten uit de krant; bloemen, planten, gebouwen. Door mijn grote liefde voor vogels en om deze beter te leren kennen tekende ik in het tweede jaar iedere dag een vogel. Het derde jaar is inmiddels 270 dagen onderweg en staat in het teken(en) van portretten.
1.000 dagen
Vandaag heb ik 1.000 dagen, iedere dag, soms vijf minuten, soms vijf uur, getekend of geschilderd. Geen dag overgeslagen. Iedereen (nouja, bijna iedereen) kan tegenwoordig fotograferen en de vraag naar onderscheidend beeldmateriaal groeit. In sociale media, reclames of onderwijs worden verhalen verteld. Beelden zijn daarvoor een krachtig middel. Ze kunnen ons raken, betrekken én beïnvloeden. Vaak gebeurt dat onbewust. Voor mijn klanten combineer ik digitale en analoge tekentechnieken om hun verhalen voor het voetlicht te brengen. Een illustratie of grafisch ontwerp op maat is een uitermate effectief communicatiemiddel.